Niestety - w codziennym życiu nie da się uniknąć stresu. Jego zbyt wysoki poziom to problem, który w dzisiejszych czasach dotyczy większości z nas. Zgubny wpływ stresu na cały organizm, nie pozostaje obojętny także dla zdrowia jamy ustnej. Nadmiar nerwowych bodźców może wielopłaszczyznowo negatywnie oddziaływać na stan naszego uzębienia. Dlatego też należy dowiedzieć się, jak można skutecznie walczyć ze stresem.

Rodzaje stresu

Badacze wyróżniają dwa podstawowe rodzaje stresu:

- stres pozytywny - to bodziec motywujący do lepszego działania, szybszego zakończenia pracy. Jego niedobór może prowadzić do braku motywacji, zniechęcenia,

- stres negatywny - szkodliwie oddziałuje na nasz organizm. Wyraża się przez strach, złość.

Jak stres wpływa na jamę ustną?

Oddziaływanie stresu na zdrowie jamy ustnej nie jest jednowymiarowe. Zarówno stres sam w sobie może powodować rozmaite uszkodzenia w jamie ustnej, jak i jego nadmierne odczuwanie - może prowadzić nas do destrukcyjnych zachowań.

Do skutków tego zjawiska zaliczają się:

- zmiany ropne pojawiające się w jamie ustnej, miedzy innymi wskutek obniżenia odporności przez stres, choroby dziąseł,
- paradontoza,

- bruksizm - odczuwany stres nie opuszcza nas nawet w nocy. Często prowadzi on do zjawiska zaciskania zębów i zgrzytania nimi. W efekcie, starte zostaje szkliwo, zęby są nadwrażliwe, bardziej podatne na próchnicę. W skrajnych przypadkach, bruksizm może prowadzić nawet do uszkodzenia, złamania zęba,

- zaburzenia w funkcjonowaniu stawu skroniowo - żuchwowego, które mogą być źródłem między innymi ciężkich bólów głowy,

- suchość w jamie ustnej, pękające usta,

- częstsze sięganie po używki - słodycze, słone przekąski, alkohol, papierosy. Kto nie pozwala sobie na więcej, aby się odstresować? Taki tryb życia powoduje zwiększone ryzyko próchnicy i innych chorób przyzębia,

- zniechęcenie do dbania o siebie, w tym - o higienę jamy ustnej, które może objawiać się niedokładnym bądź zbyt mocnym szczotkowaniem zębów lub w ogóle zaniechaniem ich oczyszczania.

Przeciwdziałanie stresowi

Stresowi nie wolno się poddawać, dla własnego zdrowia trzeba z nim walczyć! Jeżeli żyjesz w stanie ciągłego zdenerwowania:

- wysypiaj się, przez siedem - osiem godzin każdego dnia,

- odżywiaj się zdrowo,

- wprowadź do swojego życia aktywność fizyczną, którą lubisz,

- odstaw używki,

- zadbaj o siebie - weź relaksującą kąpiel, idź na masaż,

- zmień otoczenie, wyjedź choć na jeden dzień.

Stres nie bez powodu jest nazywany cichym zabójcą XXI wieku. Jego wpływ na organizm potrafi być destrukcyjny - dlatego należy próbować go zminimalizować. Jeżeli jednak cierpisz z powodu nadmiernego stresu, poza relaksującym masażem czy aktywnością fizyczną, zadbaj też o wizytę u stomatologa.