Jednym ze sposobów na zdrowe i mocne zęby jest dostarczanie odpowiednich witamin i minerałów w dobrze zaplanowanej diecie. To co jesz ma ogromny wpływ na kondycję Twojego uzębienia. Szczotkowanie i higiena to nie wszystko.

Co warto jeść?

Podstawowymi składnikami, które powinniśmy dostarczać są białko i wapń. To wszystko należy wzbogacić witaminami: D i B12. Przy takim układzie wzmocnisz również swoje kości.

Dlatego powinieneś skupić się na produktach, które zwierają duże ilości powyższych składników. Zdecydowanie należy zrezygnować z wysoko przetworzonej żywności z nadmiarem konserwantów. Takie pożywienie sprzyja gromadzeniu się bakterii na języku oraz w przestrzeniach międzyzębowych i dziąsłowych. Unikaj produktów zawierających znaczne ilości cukru: czekolady, cukierki, landrynki. Największym złem jest cola, w której znajduje się 10 łyżeczek cukru. Jeśli jesteś straszny „łakomczuchem” sięgaj po gorzkie czekolady z dużą zawartością kakao i napoje z naturalnym słodzikiem (ksylitol) – on przynajmniej nie zaszkodzi Twoim zębom, a nawet wspomaga ochronę zębów poprzez zatrzymywanie potrzebnych soli mineralnych w ślinie.

Gdzie znajdziemy witaminy?

Oczywiście witamina D i B12 to nie wszystko. Niemniej ważne są minerały i witaminy takie jak: magnez, witamina K i C. Jakie mają właściwości?

Witamina D – zwiększa wchłanianie wapnia oraz pobudza wytwarzanie komórek budulcowych układu kostnego. Źródłami są tłuste ryby, jaja i żółte sery.
Witamina B12 – wzmacnia szkielet i zęby. Obecna jest w mięsach, jajach, rybach i produktach mlecznych.
Witamina C – zalecana w celu zachowania młodości skóry, ale również kości i zębów. Znajdziemy ją w warzywach i owocach.
Witamina K – chroni przed osteoporozą kości, próchnicą i łamliwością zębów. Obecna w warzywach i w fermentowanym nabiale.
Magnez – niezbędny dla mocnych kości i zębów. Dostępny w produktach zbożowych, bananach i tłustych rybach. Sam magnez znajdziemy również w warzywach strączkowych, orzechach i szpinaku.