W naszej jamie ustnej znajdują się złoża kilkuset rodzajów bakterii, które w połączeniu z białym cukrem uwalniają kwasy. To z kolei źle wpływa na nasze zęby, bowiem sfermentowany cukier prowadzi do demineralizacji szkliwa i powstawania próchnicy. Dla zmniejszenia ryzyka zacznij stosować ksylitol. Warto wprowadzić go do swojej diety, zamiast cukru białego.

Czym jest ksylitol?

Ksylitol jest zaliczany do alkoholi cukrowych (polihydroksylowych). Jego niewielkie ilości znajdziemy w wielu warzywach i owocach. Najczęściej jest wytwarzany z drzew takich jak np. brzoza. Ze względu na jego właściwości, ksylitol występuje często jak składnik past do zębów, gum do żucia, cukierków itp. Jeśli porównamy go do zwykłego cukru, to z pewnością jest on zdrowszy dla całego organizmu. Dlaczego jest zdrowszy? W przeciwieństwie do zwykłego cukru nie fermentuje w kontakcie z bakteriami i zawiera o 40 % mniej kalorii. Ksylitol nie zawiera fruktozy i nie zwiększa poziomu cukru oraz insuliny. Warto też dodać, że ma on podobny smak i wygląd jak zwyczajny cukier.

Wpływ ksylitolu na zęby

Jak to możliwe, że ksylitol nie wywołuje żadnych negatywnych skutków dla zębów, a nawet pomaga w utrzymaniu ich w zdrowym stanie? Jak wskazują badania, cukier brzozowy przywraca prawidłowe pH w jamie ustnej, które jest bardzo istotne w utrzymaniu zdrowej jamy ustnej. Dodatkowo pobudza ślinianki do produkcji śliny, która jest naturalnym środkiem dezynfekującym i bakteriobójczym oraz zapewnia prawidłowe działanie błon śluzowych. Kolejna zaleta ksylitolu to hamowanie powstawania kamienia nazębnego. Według wielu badań stosowanie ksylitolu pozwala zmniejszyć ubytki i próchnice zębów od 30% aż do 85%. Ksylitol ułatwia również wchłanianie wapnia, który jest budulcem mocnych i zdrowych zębów oraz kości. Ważne jest również, że ksylitol może być spożywany przez dzieci (ksylitol jest składnikiem past do zębów dla najmłodszych). Tak jak w przypadku każdej nawet najzdrowszej substancji należy zachować umiar. Nadmiar może wywoływać biegunkę i zbieranie się gazów w jelitach.